به گزارش گروه رسانه ای ایران – گرا؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاداسلامی واحد بینالمللی بندرانزلی، دکتر نیما رنجی تصریح دارد که طراحی، برنامهریزی و ساماندهی طرحهای کلان پژوهشی و توجه به اولویتهای مصوب پژوهشی مصوب در افق زمانی ۱۴۰۱-۱۴۰۵ شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری کشور باید مهمترین اولویت برنامههای کاندیداهای ریاستجمهوری و زمینهساز تحرک دراز مدت و پیشرفت و توسعه پایدار علم و فناوری در کشور باشد.
وی افزود: به موازات این اولویتها باید به توسعه فعالیتهای دانشبنیان و اقتصاد دانشبنیان توجه ویژهای داشت که به طور حتم این حوزه نیازمند حمایتهای نهادهای بالادستی از جمله رئیسجمهور میباشد.
وی در پاسخ اینکه مسیر رشد علمی کشور را از ابتدای انقلاب تاکنون چگونه ارزیابی میکنید و در ادامه چه مولفههایی باید مدنظر مسئولان قرار گیرد تا این رشد متوقف نشود، تشریح کرد: رشد ۶۴ درصدی زیست بوم دانشبنیانها، نگاه تحولگرا به اقتصاد دانشبنیان، رشد تعداد شرکتهای دانشبنیان و افزایش حدود ۲۰۰ درصدی صادرات دانشبنیان کشور در یک سال اخیر، نشاندهنده بسترسازی مناسب و فضای مساعدی است.
این استاد دانشگاه افزود: دولت سیزدهم در راستای تحقق شعار سال در عرصه اقتصاد دانشبنیان کشور زمینه را فراهم کرده و این راستا برای ادامه رشد علمی کشور باید توجه ویژه به مولفههایی نظیر زیست بوم ایرانی اسلامی، سیاستها و راهبردهای علم و فناوری در کشور و اقتصاد دانشبنیان، توسعه فناوریهای راهبردی و تجاریسازی فناوری، همکاریهای علمی و فناوریهای بینالمللی و حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان داشته باشیم.
رنجی در خصوص ارزیابی خود از گستره ی علمی در استانهای کشور خاطرنشان کرد: سیاستپژوهی علم، فناوری و نوآوری با بهرهمندی از ظرفیتها و توانمندی استانها در حوزه توسعه علم، فناوری و نوآوری منطقهای، پارکهای علم و فناوری و توسعه شرکتهای دانشبنیان متناسب با ظرفیتهای منطقه و اعتماد به آنها رشد چشمگیری داشته است.
مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمللی انزلی در بخشی دیگر از این گفتگو، ادامه جهش چشمگیر شاخصهای آموزشی، علمی، پژوهشی و دانشجویی در عرصه آموزش عالی، توجه به نوآوریهای فراگیر، راهبری بازارهای مالی علمی و فناورانه، تسریع فرآیند یادگیری دانشی و انتقال منابع دانش به سوی کاربردهای بهرهورتر، ارتقای ارتباط دانش با صنعت و جامعه، تسهیل تبادلات فناوری با کشورهای منطقه و تجاریسازی دستاوردهای فناوری و نوآوری، هموارسازی مسیر پیشرفت علمی، ماموریت گرا کردن دانشگاهها در تحقق مصوبات پژوهشی شورای عالی علوم و حفاظت از پیشرفتهای علمیِ صورتگرفته و اعتماد به ظرفیتهای دانشبنیان داخلی را از مهمترین مطالبات فعالان حوزه علم، پژوهش و فناوری کشور از رئیسجمهور آینده عنوان کرد.
وی هم چنین به نقاط ضعف و قوت حوزه علم و فناوری کشور اشاره و تصریح و عنوان کرد: ارتباط اندک مراکز آموزشی و دانشگاهی با حوزه پژوهش و فناوری در صنعت، نبود متولّی مشخص در حوزه اجرای برنامههای توسعه در حوزه علم و فناوری کشور، تعدّد بازیگران این حوزه و عدم انسجام و یکپارچگی فعالیتها، از جمله نقاط ضعف حوزه علم و فناوری در کشور بوده است.
به اظهار این استاد دانشگاه، با پشتیبانی دولت از تحقیقات و فناوری در دولت، پشتیبانیهای اقتصادی از حوزه علم و فناوری و اعتماد به نیروی انسانی متخصص و حمایت همهجانبه از مراکز تحقیقاتی و توان داخلی میتوان ضعفهای موجود را اصلاح، با تهدیدات احتمالی به شکل عقلایی مقابله و در جهت توسعه و تقویت علم و فناوری در کشور اقدام کرد./