حدود ۱۱ کیلومتر از مجموع ۱۳۸ کیلومتر این آزاد راه در حد فاصل بین شهر رودبار و منجیل سالها به صورت گره کوری برای تردد مردم از تهران به سمت گیلان در آمده بود و چندین استاندار و رئیس برنامه و بودجه استانی و کشوری آمدند و رفتند و اتفاق خاصی نیفتاد.!.
آزاد راه قزوین – رشت با هدف تقویت یکی از محورهای ارتباطی کشور یعنی محور تهران – رشت – انزلی که خود جزیی از مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب است.
این آزاد راه استانهای گیلان و اردبیل را به پایتخت کشور متصل می کند و از نظر حمل و نقل جاده ای یکی از مهمترین قطعات شبکه آزاد راهی کشور است.
اجرای این طرح به صورت تک باند ازجانب معاونت ساخت و توسعه آزاد راههای وزارت راه و ترابری آغاز و از پاییز سال ۱۳۸۲ با عنوان آزاد راه و با سرمایه گذاری مشترک وزارت راه و ترابری (۵۰ درصد) و شرکت آزاد راه قزوین – رشت ( ۲۵ درصد بانک تجارت و ۲۵ درصد هم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ) دنبال شد.
رئیس دولت دهم ۲۵ اسفند ماه سال ۱۳۸۸ با حضور در محل احداث پروژه آزادراه قزوین-رشت این آزادراه را افتتاح کرد.
آزادراه قزوین-رشت اولین آزادراهی است که از کوه های البرز می گذرد و با هدف تقویت محور تهران-رشت-انزلی که جزیی از مسیر کریدور بین المللی شمال-جنوب بوده و یکی از مهمترین محورهای ارتباطی کشور محسوب می شود، احداث شده است. به دنبال سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۰ به استان گیلان و به دستور ایشان عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده بود.
این آزادراه ۱۰ تونل به طول ۵/۵ کیلومتر، ۳۰ پل بزرگ و ۴۴۰ پل کوچک دارد و طول آن ۱۲۷ کیلومتر است. با افتتاح این آزادراه که ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دربر داشته حدود ۴۵ دقیقه در زمان مسافران صرفه جویی می شود.